قیمت بلیط هواپیما و پیش بینی تقاضا: یک بررسی کلی (قسمت دوم)

وبلاگی در مورد خرید بلیط هواپیما و آموزش رزرو بلیط هواپیما

قیمت بلیط هواپیما و پیش بینی تقاضا: یک بررسی کلی (قسمت دوم)

۲۲۴ بازديد
از دید مشتری، تعیین حداقل قیمت یا بهترین زمان برای خرید بلیط مسئله ای اساسی است. تصور "بلیط های زودتر خریداری شده ارزان تر است" دیگر درست نیست. ممکن است که مشتریانی که زودتر بلیط خریداری کرده اند، مبلغ بیشتری را نسبت به کسانی که بعداً همان بلیط را خریداری کرده اند پرداخته باشند. علاوه بر این، خرید زودهنگام به معنای تعهد به یک برنامه خاصی است که احتمال دارد بعدها از نظر هزینه تغییر کند. قیمت بلیط تحت تأثیر عوامل مختلفی است باشد بنابراین احتمال دارد به طور مداوم تغییر کند. برای پرداختن به این موضوع، مطالعات مختلفی برای حمایت از مشتری در تعیین زمان بهینه خرید بلیط و پیش بینی قیمت بلیط شکل گرفت. بیشتر مطالعات انجام شده طرف مشتری، روی مسئله پیش بینی زمان بهینه خرید با استفاده از روشهای آماری تمرکز دارد. همانطور که توسط چِن و همکاران (2015) اشاره شد، به دلایل مختلفی پیش بینی قیمت واقعی بلیط کاری دشوارتر از پیش بینی زمان بهینه خرید است: عدم وجود مجموعه داده های کافی، عوامل خارجی مؤثر بر قیمت بلیط، رفتار پویا در قیمت گذاری بلیط، رقابت بین خطوط هوایی، ماهیت اختصاصی خط مشی قیمت گذاری بلیط هواپیما و غیره. با این وجود، یک سری مطالعات با موضوع پیش بینی قیمت واقعی بلیط انجام شده است-
از طرف خطوط هوایی، هدف اصلی افزایش درآمد و به حداکثر رساندن سود است. طبق گفته های نارنگاجاوانا و همکاران (2014)، خطوط هوایی از انواع مختلفی از استراتژی های قیمت گذاری جهت تعیین قیمت بهینه بلیط استفاده می کنند: سیاست های قیمت گذاری بلند مدت، قیمت گذاری عملکرد که تأثیر شرایط تولید بر قیمت بلیط را توصیف می کند و و قیمت گذاری پویا که عمدتا با تنظیم قیمت بلیط به صورت پویا در پاسخ به عوامل مختلف تأثیرگذار همراه است. سیاست های قیمت گذاری بلند مدت و قیمت گذاری عملکرد با کار داخلی شرکت هواپیمایی مرتبط است و به پیش بینی نوسانات پویایی قیمت کمک زیادی نمی کند. از سوی دیگر، قیمت گذاری پویا پیش بینی بهینه تری برای قیمت بلیط را بر اساس عوامل پر جنب و جوش مانند تغییر تقاضا و دسته بندی قیمت امکان پذیر می کند. با این حال، قیمت گذاری پویا چالش برانگیز است زیرا به شدت تحت تأثیر عوامل مختلفی از جمله عوامل داخلی، عوامل خارجی، رقابت بین شرکتهای هواپیمایی و مشتریان استراتژیک قرار می گیرد.
عوامل داخلی شامل مواردی مانند قیمت قبلی بلیط، تاریخ خرید بلیط و تاریخ عزیمت، فصل، تعطیلات، میزان عرضه (تعداد خطوط هوایی و پرواز در دسترس)، درجه بلیط (مثلاً بلیط درجه دو)،در دسترس بودن صندلی ها، تقاضای اخیر بازار و فاصله پرواز می شود. موارد تاثیرگذار بر عوامل خارجی به شرح زیر است: وقوع برخی از رویدادها در شهر مبدا یا مقصد مانند حملات تروریستی، بلایای طبیعی (طوفان، زلزله، سونامی و غیره)، بی ثباتی سیاسی (اعتراض، اعتصاب، کودتا، استعفا)، کنسرت ها، جشنواره ها و همایش ها، گردهمایی های سیاسی و رویدادهای ورزشی، تبلیغات رقبا، شرایط آب و هوایی و فعالیت های اقتصادی.
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.